Ontmoetingsproject Hindostaanse Ouderen

Ontmoetingsproject Hindostaanse Ouderen “ASHA”

Het Ontmoetingsproject is door de Stichting Asha opgericht, een Utrechtse zelforganisatie voor de Hindostaanse Nederlanders waarbij iedere week donderdagmiddag een bijeenkomst wordt gehouden. Activiteiten zijn gericht op informatie, recreatie en ontmoeting. Het project is opgestart met een stimuleringssubsidie van de provincie Utrecht in december 1992 en voor aantal jaren overgenomen en ondersteund door de gemeente Utrecht dienst DMO. Momenteel wordt het project helemaal door het bestuur en vrijwilligers gedraaid. Totaal aantal ingeschreven deelnemers is 140, waarvan meer dan 90% uit stad Utrecht komt en 10% uit andere gemeenten van de provincie Utrecht. Gemiddeld aantal bezoekers per bijeenkomst ligt tussen de 60 tot 70 senioren.

DOELSTELLINGEN

Het Ontmoetingsproject biedt aan de Hindostaanse ouderen de gelegenheid om o.a.:

• elkaar te ontmoeten
  • autochtone ouderen en andere allochtone ouderen te ontmoeten
  • kennis te verkrijgen over:
  • de Nederlandse samenleving, zodat zij daar zelfstandig in kunnen participeren
  • voorzieningen voor ouderen, zodat zij daar optimaal gebruik van kunnen maken ((WMO, Zorg en Zorginstellingen, Huisvesting en Inkomen)
  • al hetgeen dat van belang is met betrekking tot het ouder worden in Nederland (Gezondheid, Sport, Eenzaamheid)
  • hun eigen cultuur, feest- en hoogtijdagen te beleven
  • hun vrije tijd zinvol te besteden (Participatie en meedoen met activiteiten in de eigen wijk en stad)

VOOR WIE IS HET PROJECT BEDOELD

Het project is bedoeld voor alle ouderen met name de Hindostaanse ouderen van 50 jaar en ouder die in de gemeente Utrecht wonen, ongeacht hun religie en afkomst.

WAT GEBEURT ER  EN WANNEER

De deelnemers komen een keer per week bij elkaar. Dit is meestal op de donderdag. Met uitzondering van vakanties, algemene feestdagen en bepaalde hoogtijdagen.

Vaste activiteiten zijn:

-meer bewegen voor ouderen

Een groep mannen en vrouwen (gemengd) bewegen 45 minuten lang op een verantwoorde wijze. Er wordt daarbij gebruik gemaakt van allerlei hulp- en oefenmaterialen.

-actualiteiten

Aan de hand van berichten uit kranten, televisie en radio worden de actualiteiten besproken . Interessant zijn vooral de daaruit volgende discussies.

-lunch

Tussen de activiteiten wordt een korte pauze gehouden met brood, koffie, thee en frisdranken. Op bijzondere dagen is er een warme maaltijd. Overigens staat de hele dag koffie, thee en fris klaar.

-voorlichting of recreatie

Afwisselend wordt voorlichting gegeven over allerlei onderwerpen (zoals sociale voorzieningen, sociale zekerheid, gezondheid, wonen, relevante regelingen etc.). Maar ook zorgen wij voor ontspanning en gezelligheid (zoals spelletjes, muziek, etc.). Ook worden er regelmatig korte cursussen gegeven en interessante excursies georganiseerd.

INFORMATIE

Radj Ramcharan     telefoon        06-26618770

Ronald Kalka         telefoon        06-22196973

Programma en activiteiten Ontmoetingsproject Hindostaanse ouderen ASHA jan tot met juli 2016