Utrecht zijn we samen

Esmee Hendriks 8 november 2016

Utrecht zijn we samenInformatiebord stands in stadskantoor | Foto: Esmee Hendriks

Het is rustig vandaag. Mensen lopen constant naar binnen en anderen weer naar buiten. Elke minuut hoor je een aantal keer een bel, waarna een scherm oplichtte met de tekst: ‘’balie 6, nummer …’’. Beveiligers lopen rond, ze kijken je aan alsof ze je gedachten proberen te lezen, om te kijken of ze iets abnormaals ontdekken. Er is ook een gastheer aanwezig. Hij beantwoord de vragen van mensen en verwijst ze naar de goede locatie. Als je naar boven kijkt zie je veel lichtjes, al is het gebouw an sich sowieso al licht vanwege de enorme ramen. Bij binnenkomst staat hij recht voor je in de hal; Radj Ramcharan. Vandaag verwelkomt hij je op het stadskantoor.

Stichting Asha
Vanaf 1975 zijn veel Hindostanen in Nederland komen wonen. Een klein deel van Utrecht bestaat uit immigranten van Surinaamse/Antilliaanse afkomst, in heel Utrecht is dat 3.1 procent en in West is dat 2.4 procent. Radj Ramcharan is secretaris van stichting Asha, een zelforganisatie van Hindoestaanse Surinamers in Utrecht. De stichting wil een bijdrage leveren aan de integratie en participatie van Hindostanen in Utrecht, Nederland. Zo leidt de stichting het project huiswerkbegeleiding en het ontmoetingsproject voor Hindostaanse ouderen. ”Hindostanen, met name Surinaamse hindoes en Moslims hebben hun draai gevonden in Nederland. Die doen hun ding, hebben werk, als mensen werkloos zijn proberen ze via hun netwerk ergens te komen.”

20161021_154030

Radj Ramcharan op het stadskantoor | Foto: Esmee Hendriks

Radj Ramcharan is keurig in pak. Twee stagiairs draaien om hem heen. Hij is vrolijk. Als hij glimlacht, glimlacht hij van oor tot oor. Wanneer een jonger stel binnenkomt spreekt hij ze aan. Hij lijkt ze te kennen. Hij brengt zijn emoties mee in zijn verhalen en vertelt vol passie over zijn project. Hij vraagt ze om iets op te schrijven; hetgeen waaraan ze denken bij ‘’Utrecht samen’’. De vellen papier met idealen hangt hij op de wanden met een foto erbij. Een aantal van deze foto’s zullen uiteindelijk in de wijkgids komen. Iedereen op de foto’s lacht. Ramcharans gezicht licht op, elke keer als hij een nieuwe foto op mag hangen. Hij is trots, je ziet het aan hem. Trots op niet alleen wat de burgers doen, maar ook stiekem een beetje op zichzelf en wat hij bereikt heeft. ”Ik ben heel erg betrokken, maar ik ben ook politicus. Dus ik zie wel dat men echt wil. Alleen zie ik ook dat vanuit mensen dingen niet vanzelf gaan. Je moet soms het voorbeeld geven, laten zien. Mensen willen voorbeelden.”

Ramcharan zet zich in, hij maakt zich niet alleen bij stichting Asha hard voor de Hindostanen in Nederland. Hij heeft ook een invloedrijke rol bij de stichting Vrienden van Nickerie, zijn geboortedistrict in Suriname, de landelijke stichting Federatie Shri Sanatan Dharma Nederland en bij het Netwerk Oudere Migranten Utrecht NOOM bij de COSBO in Utrecht. Verder heeft hij zitting in de Raad van Toezicht van de Shri Krishna Mandir/Tempel in Utrecht. En hij werkt als projectleider Ouderen bij de Utrechtse Buurtteams.

20161021_154354

Door bezoeker geschreven tekst | Foto: Esmee Hendriks
Tekst: ''Met verschil er zijn en samen Utrecht'' | Foto: Esmee Hendriks

Minister Koolmees in gesprek met Utrecht Zijn We Samen (UZWS)

Afgelopen maandag 15 april 2019 bracht minister Koolmees van Sociale Zaken en Werkgelegenheid een bezoek aan de gemeente Utrecht. Linda Voortman, wethouder van onder andere Werk en Inkomen en Diversiteit, was ook aanwezig om de minister te ontvangen. Sinds 2015 heeft de stad het actieprogramma Utrecht Zijn We Samen (UZWS) ontwikkeld, waarin veel wordt geïnvesteerd in participatie en sociale inclusie.

Het programma is opgesteld met de gedachte om tegenstellingen tussen bevolkingsgroepen te voorkomen en verkleinen. Het doel van het programma is het verbinden van initiatieven, organisaties en inwoners op de verschillende thema’s zoals arbeid, onderwijs en armoede.

Minister Koolmees in gesprek met Utrecht Zijn We Samen (UZWS)

Utrecht Zijn We Samen

In het netwerk van Utrecht Zijn We Samen zitten een aantal actieve Utrechters die samenwerken om initiatieven onder de aandacht van met name jongeren en andere werkzoekenden brengen. Een voorbeeld hiervan is de Helpdesk Solliciteren bij bibliotheek Kanaleneiland. Radj Ramcharan (projectleider Stichting Lezen & Schrijven) en stagiaires van diverse MBO- en HBO opleidingen helpen vrouwen om hun sollicitatievaardigheden te verbeteren, met als doel het vinden van een baan en/of vrijwilligerswerk. Vanuit de helpdesk worden de vrouwen actief doorverwezen naar Doe Mee Startpunt waar ze terecht kunnen voor taal- en digitaallessen.

Jongerenwerk

Via het UZWS is er budget vrijgemaakt om jongerenwerk en meidenwerk in risicowijken een impuls te geven. Jongerenwerkers zetten in op het verbeteren van gesprekken over moeilijke thema’s als discriminatie, beeldvorming, polarisatie en radicalisering. Het doel is om jongeren zelfredzamer en weerbaarder te maken. Ook wordt er specifiek ingezet op meidenwerk, omdat het voor meiden extra belangrijk is een veilige omgeving te creëren. Het meidenwerk richt zich ook deels op het contact met moeders.

Jobcoach

Een jobcoach helpt jongeren bij het vinden van stage en werk, en houdt rekening met de belemmeringen die zij ervaren op de arbeidsmarkt met betrekking tot discriminatie. Hij kent regionale organisaties en brengt ze samen. Door te investeren in de jongeren, krijgen deze derde en vierde generaties een kans. Tegelijkertijd wordt vrijwilligerswerk onder deze doelgroep gestimuleerd, ook buiten de eigen kring.

Wil je meer lezen over Utrecht Zijn We Samen? lees hier het Actieplan Utrecht zijn we samen.

Samen herdenken Domplein

vr 4 mei 2018, 16:30 - 20:30

Registraties zijn gesloten voor dit evenement.

Ieder jaar wordt op 4 mei in de verschillende wijken van stad Utrecht de doden herdacht. Dit jaar gaat jong en oud, onder meer de stagiaires van de stichting ASHA, voorafgaand aan de dodenherdenking in dialoog over het thema Samen Herdenken. We laten ons inspireren door verfrissende blikken, van onder meer Jamal Chrifi, Radj Ramcharan en Wesley van Drongelen. Aansluitend op deze dialoog lopen jong en oud met elkaar naar het Domplein om hier om 20:00 uur de dodenherdenking in de binnenstad bij te wonen.

Programma

16:30 Welkom en inloop op Catherijnesingel 55G 17:00 Kort voorprogramma met verfrissende blikken op het thema Samen herdenken, onder meer van Jamal Chrifi, Radj Ramcharan en Wesley van Drongelen.
17:30 Aan tafels in gesprek over de waarde van herdenken (met eenvoudige maaltijd)
19:30 Stille tocht naar het Domplein, begeleid door het luiden van de Salvator, de grootste Domklok.
19:55 Ontsteken Fakkel en trompetsignaal bij het monument
20:00 Twee minuten stilte
20:02 Trompetsignaal, Wilhelmus, toespraak Burgemeester, kranslegging en Defilee begeleid door het Domcarillon.

Samen mogelijk gemaakt

Deze herdenkingsdialoog is mogelijk gemaakt door Stichting Asha, Artikel 1 Midden Nederland, Bondgenoten Utrecht, Utrecht maken we Samen, Miramedia en Utrecht in Dialoog.

Datum: vr 4 mei 2018

Plaats:                  Mira Media, Catharijnesingel Utrecht