Nationaal Integratiediner

Bovenkant formulier

Onderkant formulier

Nationaal Integratiediner > Over het NID > Ambassadeurs

Onze ambassadeurs: Vishnu Rampadarath (Stichting Asha), Radj Ramcharan (Stichting Asha), Tineke Strijker (Wehkamp), Shoona Tahitu (St. Tante Louise Vevensis), René te Lintelo (objectleider Asito regio Oost), Maya van Limbeek (projectleider Asito), Jan Piet van Berkel (Eén land één samenleving), Jan Anema (De Klup Twente), Olha Parag (projectleider Asito), Mohamed Achabbabi (Wehkamp), Sandra Wanningen (projectleider Asito), Sander Haas (manager sponsoring Asito), Rajae-Bahaj-Filali (objectleider Asito Medical Noord), Jurre Aagten (communicatieadviseur Asito). Niet op de foto: Karin Ax (VGZ), Adinda Venneker (regio-opleider Asito), Diana van Zeelt (vestigingsmanager Asito Transport), Lennart Geluk (assistent controller Asito), Gerrald Albersen (Heracles Almelo), Tirza Dingelstad (CSG-BV), Kees  van Boxel (KeJaJa Projects) en Nina Platjes (eventcoördinator Asito).

Naast duizenden fans in Nederland die het initiatief omarmen- presenteert het Nationaal Integratiediner met trots 22 ambassadeurs die zich inzetten om het initiatief nog meer impact te geven én te laten groeien. Net als het Nationaal Integratiediner zelf, spat de diversiteit van de groep af. Van schoonmaakkracht tot directeur van een multinational, van bedrijfsleven tot zorg en gemeentelijke overheid. Alle hoeken van onze samenleving zijn vertegenwoordigd.

Lees hieronder wat onze ambassadeurs van het Nationaal Integratiediner en waarom ze het zo waardevol vinden.

stichting ASHA

Radj Ramcharan

“Samen eten, samen leven in plaats van langs elkaar leven is essentieel”

Het Nationaal Integratiediner verbindt en boeit, Asito als bedrijf fungeert in deze als een bijzonder voorbeeld. En goed voorbeeld doet volgen. Samen eten, samen leven in plaats van langs elkaar leven is essentieel voor een goed woon- en werkklimaat.

Het Nationaal Integratiediner (www.nationaalintegratiediner.nl )  is een initiatief van ASITO schoonmaakbedrijf. Jaarlijks wordt in oktober een ieder uitgedaagd om verbindingen aan te gaan d.m.v. een ontbijt, lunch of diner. Hierbij is het idee dat je vooral geniet je van elkaars eigengemaakte gerechten om elkaar beter te leren kennen. Lekker eten is de basis, maar de achterliggende gedacht is groter. Verschillen tussen mensen leiden tot verschillende inzichten en ideeën. Nieuwe ideeën leiden tot verbeteringen, daar heeft iedereen baat bij. Het Nationaal Integratiediner wil onze maatschappij beter maken: niet polariseren, maar samenwerken.

De succesformule luidt dan ook:

Het verbinden van mensen + het vieren van verschillen = het benutten van kansen.

In 2018, dinsdagavond 11 december, kozen wij voor een diner met de bestuursleden en voorgangers en geestelijken van alle religieuze stromingen en maatschappelijke organisaties in stad Utrecht. Een ontmoeting tussen deze mensen zorgt voor meer begrip en samenwerking.

Mensen Viering wijntoost Geluk Succes Concept Stockfoto - 59271826

Sedert 2013 organiseert stichting Asha het jaarlijkse Integratiediner, iedere jaar is het een succes, met een hoofddoel diverse partijen bij elkaar brengen in een ongedwongen sfeer voor een kennismaking en diepgaande gesprekken. Dit opent de weg naar betere samenwerking met elkaar. De volgende Integratiediners zijn sedert 2013 gehouden met een eigen thema:

Oktober 2013:

In Buurtcentrum Oase een start gemaakt met het Integratiediner van Asito. Een geweldige succes, de eerste keer al. In Oase zijn meer dan 25 migrantenorganisaties actief met hun activiteiten voor de eigen doelgroepen en worden verbindingen gemaakt onderling en vooral met de maatschappij. In totaal 12 organisaties hebben gerechten vanuit de eigen keuken gemaakt met meer dan 150 mensen is dat samen in gezellige sfeer op gegeten. De wethouder gemeente Utrecht, de heer Gilbert Isabella was aanwezig en sprak zijn hoop uit om dit iedere jaar zo te “vieren”

Oktober 2014:

In buurtcentrum Overvecht aan de Sint Maartendreef werd een Integratiediner gehouden voor jongeren en professionele jongerenorganisaties om kennis te maken met elkaar en vraagstukken die er leven te bespreken met elkaar. Mooie contacten zijn hier gelegd voor in de toekomst. Ook werden jongeren gewezen op nut van vrijwilligerswerk. Vooral vrijwilligerswerk buiten je eigen groep om, dit vooral om een eigen netwerk te creëren. Is dan weer van belang als je op zoekt bent naar werk.

Oktober 2015:

In de Colour Kitchen werden werkgevers en werkzoekenden m.n. afgestudeerden en studenten van Mbo/Hbo/Wo werden in contact met elkaar gebracht. Deze mensen met verschillende achtergronden begonnen in de middag met het koken, onder professionele begeleiding van leerlingen en de chef-koks van de The Colour Kitchen. Een ontspannen en smakelijke manier om elkaars cultuur en achtergronden te ontdekken en om elkaar beter te leren kennen en te begrijpen.

Zeer succesvol concept, aan einde van de avond hadden twee migranten jongeren een stageplaats en twee jongeren werden uitgenodigd voor een sollicitatiegesprek

Oktober 2016:

Integratiediner in 2016 stond in teken van ontmoeting en uitbreiden van netwerken. Ook een mooi succes met jong en oud uit stad Utrecht, 90 mensen vanuit verschillende etnische en autochtone hadden een gezellige diner

Oktober 2017: Gezond eten

In Buurtcentrum Oase organiseerden wij in het kader van de Integratiediner een gezonde Integratielunch. Meer dan 100 ouderen namen hieraan deel, een zeer divers en gezellige groep bij elkaar, prettig kennisgemaakt en mooie gesprekken. Maar bovenal gezond gegeten en voorlichting gekregen om gezond te koken en veel in beweging te zijn. Iedereen kreeg een “goodiebag” mee met daarin informatie over bewegen en gezond koken en eten.

Oktober 2018: Ontmoeting en Integratiediner voor alle Utrechtse voorgangers van de verschillende geloven/religies en maatschappelijke organisaties: kennismaken, samen eten en afspraken maken voor in de toekomst met de moto “er zijn meer overeenkomsten dan verschillen”.

Afbeeldingsresultaat voor foto jivies diner

Aanpak 2018

Eten verbindt, het speelt in iedere cultuur een belangrijke rol en achter ieder gerecht zit een verhaal. Dat brengt vaak hele andere onderwerpen op tafel dan op de werkvloer. Aan tafel bij het Nationaal Integratiediner ontdekken mensen dat ze misschien wel heel veel verschillen van elkaar maar dat zij ook veel overeenkomsten hebben. Én mensen ervaren dan al snel dat verschillen niet eng zijn, maar juist interessant. Want verschillen leiden tot andere inzichten en nieuwe ideeën.

Het voornemen was dit op donderdag 11 oktober 2018 uit te voeren, maar door spanningen in stad Utrecht hebben wij gemeend dit uit te stellen. Door demonstraties van Pegida bij de Ulu Moskee is toen besloten een rustige periode af te wachten. Het werd dan dinsdagavond 11 december 2018.

Het idee om de verschillende voormannen en  -vrouwen van de verschillende geloven/religies en maatschappelijke organisaties in onze mooie stad bij elkaar te brengen. Wij hebben gezorgd dat zij samen hebben gedineerd en hierna stapten zij samen in een rondvaart boot om een tocht door de Utrechtse grachten te maken. Keuze voor een rondvaart boot was vooral ingegeven om dan “veroordeeld” te zijn dat je niet meer kon uitstappen, maar de tocht samen ging afmaken “je bent dan veroordeeld tot elkaar” om gesprekken te voeren. En dit is geheel gelukt, er vonden mooie gesprekken en velen ontdekten en maakten kennis met elkaar.

Integratie diner en boottocht!

Afbeelding kan het volgende bevatten: 5 mensen, lachende mensen, binnen

Afbeelding kan het volgende bevatten: een of meer mensen, zittende mensen, tafel en binnen

Iedereen kreeg de gelegenheid elkaar voor te stellen en te vertellen waar zij met hun organisatie in Utrecht mee bezig waren. Ook de gemeente Utrecht was vertegenwoordigd door drie ambtenaren. Het programma Utrecht Zijn We Samen kwam aan bod. Veel informatie werd gedeeld en er is een deelnemerslijst opgesteld en intussen gedeeld met iedereen.

En er werd vooral afgesproken elkaar op te zoeken en veel te delen met elkaar. Eindconclusie was vooral dat men aan het einde van de avond de conclusie trokken dat de verschillende religies eerder veel overeenkomsten vertoonden dan verschillen. Wat er vooral moet gebeuren is dat mensen elkaar moeten opzoeken en hierover praten. Ook minder prettige ervaringen mbt radicalisering, discriminatie en pesten moeten besproken worden om vervolgens hier gezamenlijk tegen te strijden. Alleen door samen hiertegen op te komen zorgt voor daadwerkelijke oplossingen.

Met het Integratiediner 2018 hebben wij vanuit stad Utrecht het initiatief van Asito schoonmaakbedrijf  laten groeien en de boodschap van diversiteit nog krachtiger gemaakt. Zo hebben wij samen Nederland en met name onze stad Utrecht beter gemaakt.

,

Afbeelding kan het volgende bevatten: eten

Bijlage 1: Uitgaven en eindverantwoording

Foto Integratiediner 2015

Nationaal Integratiediner op dinsdag 11 december 2018 in Utrecht

Geachte heer/mevrouw,

Stichting ASHA organiseert voor de vijfde keer het Nationale Integratiediner (www.integratiediner.nl) in Utrecht. In samenwerking met de gemeente Utrecht, de verschillende geloofsovertuigingen,Utrechts Platform Levensbeschouwing en Religie en Artikel 1 Midden Nederland brengen wij dit jaar .

Deze mensen met verschillende achtergronden beginnen met een diner om 18.00 uur en stappen vervolgens gezamenlijk in een rondvaartboot . Een ontspannen en smakelijke manier om elkaars cultuur en achtergronden te ontdekken en om elkaar beter te leren kennen en te begrijpen.

Wij hopen dat in de gesprekken, tijdens het eten en het varen, veel zaken aan bod komen.

En een vurige wens is dat velen op deze dag een afspraak maken voor uitwisselingen met hun volgelingen door vaker elkaar op te zoeken.

Datum:        Dinsdag 11 december 2018

Tijd:          18.00 uur- 21.30 uur

Plaats:        Pand van Vrijwilligerscentrale Utrecht

Bemuurde Weerd Oostzijde 3, 3514 AN Utrecht

Graag nodigen wij u hiervoor uit.

Aan uw deelname zijn geen kosten verbonden. Voor meer informatie en bevestiging van uw deelname graag een mail naar:

Radj Ramcharan, secretaris stichting ASHA

radj.ramcharan.utrecht@gmail.com

UPRL logo

Nationaal Integratiediner van Asito

Een beproefd recept

Op donderdag 8 oktober 2015 vindt het Nationaal Integratiediner (www.nationaleintegratiediner.nl) alweer voor de vijfde maal plaats, een lustrum dus. Het idee van het Nationaal Integratiediner ontstond in 2011 bij schoonmaakorganisatie Asito. Asito heeft meer dan 100 nationaliteiten in dienst. Elke dag weer laten deze verschillende mensen zien dat zij gezamenlijk topprestaties kunnen leveren. Ondanks, of juist dankzij de verschillen? Wij denken dat laatste. Sinds onze uitnodiging aan alle organisaties om zelf ook een Nationaal Integratiediner te organiseren groeit het feestje ieder jaar aanzienlijk. Deden er in 2011 nog maar 650 mensen mee, in 2014 vierden ruim 16.000 mensen door heel Nederland op meer dan 200 locaties het Nationaal Integratiediner. Ron Steenkuijl, Asito-directielid en initiatiefnemer van het Nationaal

Integratiediner, onderstreepte in Den Haag wederom de boodschap van het project. "Het Nationaal Integratiediner verbindt mensen. Het brengt mensen nader tot elkaar. Vanavond vallen de verschillen weg. En of je familie nu uit Scheveningen  komt, uit Ghana, uit Marokko, uit Vietnam, uit Indonesië of uit Syrie het doet er niet toe. Wij koesteren de verschillen tussen mensen en tegelijkertijd willen we graag dat al die verschillende mensen met elkaar samen leven en  samen werken."

Doe ook mee

Help het initiatief te groeien en de boodschap van diversiteit nog krachtiger te maken. Het Nationaal Integratiediner is een feestje om zelf te organiseren of om voor uitgenodigd te worden. Doe ook mee; organiseer een Integratiediner. Zo maken we samen Nederland beter.